måndag, januari 07, 2008

Väskan i Taxi


Veckans värsta tänker jag utse varje måndag, och förra veckans vinnare blir nog det lättaste val jag kommer att ha, hoppas jag. Som man ser på bilden handlar det om Davids väska (med matpump och CI) . David ska till kortis och jag beställer färdtjänst till David. Taxin kommer, han ställer i rullstolen och jag tar David och väskan, allt är frid och fröjd tills kortis ringer och säger att vi glömt Davids väska hemma.

-Nejdå den ska vara med, säger jag.

Taxichauffören säger att det inte var med någon väska, jaja men jag får väl ringa och kolla med färdtjänst om jag kan få tag på chauffören. Väskan har nog hamnat på golvet. De hänvisar mig till Ringtaxi, bolaget som körde David. Pratar med en kille som ringer upp Chauffören, då säger han att det inte finns någon väska i bilen att både han och personalen letade efter väskan. hmhmhm. Jag ringer upp korttids igen och frågar hur noga dom letat om dom kollade golvet på bilen och så. Dom hade inte letat alls chauffören sa så säkert att det inte fanns någon väska. morrmorr, nu börjar jag att tvivla på mig själv, tog jag med väskan ut till bilen, jo det gjorde jag för jag gav David kortis tecknet och den hänger på väskan. Ringer till Ringtaxi igen och dom ringer upp chauffören som igen säger att det finns ingen väska, jag frågar då killen i växeln vad jag ska göra, för jag vet ju att väskan är i bilen, och chauffören ljög om att han och personalen hade letat. Han har inget svar, jag säger då att jag måste polis anmäla chauffören för stöld. Han lovar att ringa upp chauffören och säga till att han måste leta noga. En liten stund senare ringer en tjej upp.

RT, Hej det här är ring taxi vi har hittat väskan
J, Vad bra när kan den bli lämnad
RT, Chauffören är i Järfälla nu och sen kan han komma och då vill ha en slant för det.
J, Vad då en slant.
RT, jo för att ni har glömt väskan i bilen.
J Vi har inte glömt väskan i bilen, så du menar att om man är dövblind ska man ha koll på en väska.
RT, Ja annars måste man ha ledsagare.
J. jo men han tittade ju inte efter väskan fast personalen frågade. och han ljög om att dom letade tillsammans. Hur mycket kommer det att kosta då.
RT: Det vet jag inte, han sa att han inte behövde sätta på taxametern i Järfälla.
J, Jag måste ju få reda på hur mycket det kommer att kosta.
RT, Kan vi inte säga. Annars får han ju lämna in den till polisens hittegods.
J, Det är ju bra då behöver vi ju inte betala.
RT. Nja........... jag vet ju inte när han kan lämna den till polisen.
J. Jag tycker ändå att det är chaufförens fel att väskan blev kvar i bilen, och han ljög om väskan.
RT, Hmmm jag kan ju be chauffören ringa dig, går det bra.
J Ja visst låt han ringa, hej då
RT, ok då får han ditt nummer, hej då
Ringer Lasse direkt. även han ringer upp ringtaxi, dom tycker attt vi ska betala chauffören. finns inget att göra. När Lasse kommer hem en timme senare har fortfarande ingen chaufför ringt.
Lasse ringer polisen och tänker göra en anmälan om stöld av David väska. Lasse pratar med Helen på Täby polisen, som lyssnar och förstår vårt problem, dom av slutar med att hon skulle kolla upp saken. En kvart senare ringer chauffören upp och säger att han ska komma med väskan.
Helen ringer upp Lasse och frågar om det har löst sig.
TACK TACK Helen på Täby polisen
Sen blev det lite strul innan han kom med väskan och några samtal med kortis och chauffören. Men nu är allt på plats.


Inga kommentarer: